روشی برای حفظ تولید طبیعی انسولین و جلوگیری از دیابت

28 اکتبر 2016- محققان تصور می‌کنند که آنها به روشی منحصر به فرد برای حفظ تولید طبیعی انسولین و کمک به جلوگیری از دیابت نوع 2 دست یافته اند.

 به گفته‌ی محققان آمریکایی تزریق انسولین بر اساس الگوی منظم پالسی می‌تواند به کنترل و طبیعی نمودن فرآیند ساخت هورمون انسولین کمک کند.

اگرچه این تحقیقات، نظری است و به هیچ نوع رژیم درمانی خاصی با انسولین اشاره ندارد، اما محققان دانشگاه ایالتی فلوریدا با ابداع یک مدل ریاضی، نظم ساعت درونی سلولهای پانکراس را که الگوی پالسی انسولین را موجب می‌شوند، به آنها بازگرداندند. نقش سلولهای بتا در پانکراس، تنظیم قندخون در بیماران غیردیابتی است، این سلولها با ترشح پالسی انسولین به خون، به تبدیل قند به انرژی کمک می‌کنند.

 محققان می‌گویند: این الگوی پالسی منظم در ترشح انسولین درافراد مبتلا به دیابت نوع 2 مختل شده است که نتیجه ی آن کاهش تولید هورمون انسولین است. محققان این معادله را با خارج کردن سلولهای بتا از پانکراس موشهای غیردیابتی و قرار دادن آنها در معرض محلول گلوکز آزمایش کردند.

آنها دریافتند اگر مقادیر بالایی از غلظت گلوگز را به طور مداوم در اختیار این سلولها قرار دهند، الگوی ترشح پالسی انسولین غیر فعال می‌شود. اما هنگامیکه جریان انسولین بصورت پالسی کنترل شود ساعت درونی این سلولها فعال می‌گردد.

یکی از نویسندگان این تحقیق دکتر Bertramمی‌گوید: این مقاله نشان داد چگونه مدل سازی ریاضی همراه با علم میکروفلوئیدیک می‌تواند دیدگاه جدیدی را در مورد مکانیزم‌های ترشح هورمونها ایجاد نماید.

نویسندگان مقاله می‌گویند: با استفاده از ترکیبی از مدلها و روش‌های آزمایشگاهی نشان دادیم که از بین رفتن ترشح پالسی انسولین که نتیجه‌ی بالا بودن مداوم قندخون است، می‌تواند با تحریک پالسی انسولین  ترمیم شود. نتایج این تحقیق نشان می دهد امکان بالقوه‌ی افزایش تولید پالسی انسولین وجود دارد و بنابراین می‌توان با استفاده از این روش از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری نمود.

یافته‌های این تحقیق درمجله‌ی the PLOS Computational Biology journal منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/oct/insulin-production-kick-started-during-type-2-diabetes-study-93125744.html